Webinar “Wellbeing programma ABN AMRO”

Tijdens het webinar “Wellbeing programma ABN AMRO” kregen 78 deelnemers een uitleg over de opzet en inhoud van dit programma door Monique Bosbaan. Monique gaf het grote belang aan om mentaal gezonde medewerkers te hebben voor werkgevers. Bij ABN AMRO werken ongeveer 18.500 medewerkers en zij zijn het belangrijkste kapitaal.

Monique besprak vervolgens het belang van amplitie. Bij amplitie gaat het om wat goed gaat en hoe dit goed te houden. Het komt voor preventie, waar het gaat om medewerkers die mogelijk een risico lopen. Amplitie heeft betrekking op veel verschillende aspecten. Bijvoorbeeld cultuur en kernwaarden: belangrijk is dat medewerkers zich thuis en veilig voelen, dezelfde normen en waarden hebben als organisatie. Maar ook reskilling: het is essentieel dat de organisatie medewerkers bewust maakt van de snelle veranderingen van het werk, zodatzij zich hierin kunnen aanpassen en waar nodig opleidingen of cursussen volgen zodat ze mee kunnen met de veranderingen. Op deze manier blijven medewerkers behouden voor de werkgever.

Hierna vertelde Monique over de manier waarop het Wellbeing programma tot stand is gekomen. Op basis van verschillende informatie (cijfers, geluiden van de werkvloer, geluiden vanuit de bedrijfsartsen) bepaalt ABN AMRO het beleid en aangeboden interventies. Het wellbeing programma is gebaseerd op 4 bronnen: 

  • Mentaal: je mentale gezondheid en energie die je hebt 
  • Fysiek: slaap is een belangrijk onderdeel, maar ook voeding en bewegen 
  • Purpose: doe je de dingen die je leuk vindt? Maak je gebruik van het opleidingsbudget? 
  • Sociaal emotioneel: de kwaliteit van je energie, ben je in balans? 

Het is belangrijk om inspanning af te wisselen met ontspanning zodat iemand herstelt en oplaadt. In het programma richt ABN AMRO zich specifiek op ontspannen en bewegen op het werk, zeker omdat de medewerkers veel zitten op een dag. Het doel is om de medewerkers meer te laten bewegen, zodat ze zich kunnen opladen en ze goed in hun energie blijven zitten.  

Voordat je aan het programma begint, is het belangrijk om te weten hoe het met je gaat en wat je valkuilen zijn of wat je zou kunnen verbeteren. Daarvoor gebruikt ABN AMRO 3 trigger interventies: 

  1. Gezondheidswinst: sinds enkele jaren worden medewerkers elk jaar uitgenodigd om deel te nemen aan deze vragenlijst. Afgelopen jaar namen 2600 medewerkers deel en dit aantal neemt elk jaar toe.  
  1. Energie & aandacht: de hartritmevariabiliteit wordt gemeten en tegelijkertijd vul je in wat je op dat moment doet. Dat geeft vaak inzicht. Soms denk je dat je in het weekend veel leuke activiteiten doet waar je van oplaadt, maar blijkt dat het teveel is waardoor het eigenlijk energie kost. 
  1. Balansmeter: uitgezet via arbodienst waarmee ze inzicht krijgen in welke medewerkers ‘at risk’ zijn, zodat ze met hen in gesprek kunnen om erger te voorkomen. 

In het Wellbeing programma worden allerlei verschillende interventies aangeboden. Sommige voor specifieke groepen zoals vrouwen in de overgang of ouders met jonge kinderen. Andere zijn meer algemeen zoals workshops over slaap, voeding, mentale kracht. Interventies kunnen voor individuen zijn, maar ook voor teams.

Vorig jaar werden 40 verschillende workshops aangeboden. In totaal deden 1500 medewerkers mee aan workshops. Ook zijn er 12.000 accounts aangemaakt in het wellbeing programma door medewerkers, waarvan er 8.500 actief gebruikt worden. ABN AMRO probeert op verschillende manieren de respons te verhogen. Bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een lid van de RvB bij een bijeenkomst, door langs te gaan op de kantoren en medewerkers aan te spreken, door medewerkers zelf ervaringen te laten delen en door het te blijven herhalen. Communicatie is essentieel.