De 4 workshops
Workshop Nederlandse Arbeidsinspectie door Tony Thoeng
De vraag die in deze workshop centraal stond was: hoe krijg je bedrijven in beweging? Tijdens de workshop werden manieren besproken om bedrijven in beweging te krijgen. Het is belangrijk dat hierbij maatwerk wordt geleverd en dat oplossingen goed matchen bij de omstandigheden van het desbetreffende bedrijf. Er zijn verschillende redenen waarom organisatieverandering lastig te realiseren is. Een voorbeeld hiervan is dat er vaak goede ideeën over organisatieontwikkeling zijn, maar dat echte investeringen veelal uitblijven. Mogelijke oplossingen werden tijdens de workshop besproken, zoals het psychologisch aspect (intrinsieke motivatie), belang van communicatie (risico’s die niet altijd goed gecommuniceerd worden) en het nut van een integrale aanpak (bottom-up en top down).
Workshop Nederlands Instituut van Psychologen door Daphne Metsemakers
In deze workshop stond de vraag centraal: hoe organiseer je vanuit middenmanagement resultaatverantwoordelijke en bevlogen teams? In een resultaatverantwoordelijk team nemen medewerkers zelf de volle verantwoordelijkheid voor het eindresultaat en voor de handelingen die nodig zijn om dit resultaat te bereiken. Er werden een aantal modellen toegelicht, zoals het model van Quinn en de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan. Er werden praktijkvoorbeelden gegeven over hoe te komen tot resultaatverantwoordelijke teams. Tips die naar voren kwamen, waren onder meer:
- Het belang en de waarde van het resultaatverantwoordelijke team moet voor de teamleden duidelijk zijn.
- De rol van de manager is belangrijk, maar het team is zelf primair verantwoordelijk voor het oplossen van vraagstukken.
- Het belang van continu reflecteren en doorontwikkeling ligt bij het team zelf.
- Het belang van het werken in teams: een gezamenlijk doel hebben, elkaars talenten kennen, gedeelde verantwoordelijkheid.
Workshop Hera Inzetbaarheid door Dianne van der Putte en Nasim Hamidian
In deze workshop stond de vraag centraal: hoe zorg je er als organisatie of leidinggevende voor dat werknemers vitaal en veerkrachtig blijven en hoe voorkom je uitval? Aan de hand van stellingen werden de deelnemers meegenomen in het belang van stress, de werking van cortisol, signalen van stress en waar dit toe kan leiden. Hierna is het concept veerkracht besproken en het belang van herstelactiviteiten. Hoewel je als werkgever weinig invloed hebt op punten waar medewerkers in hun prové leven tegenaan lopen, kan je wel in kaart brengen wat iemand op werk energie geeft en wat energie kost en hoe werk goed kan aansluiten bij de individuele behoeften.
Workshop TNO door Carlijn Brouwer en Jenny Huijs
In deze workshop stond de vraag centraal: wat is werkdruk en hoe kan je dit aanpakken? In deze workshop werd het TNO werkdrukmodel toegelicht en met deelnemers gesproken over knelpunten voor werkdruk in de eigen organisatie. Vervolgens werd de Werkdruk Wegwijzer besproken aan de hand van twee praktijkvoorbeelden. De Werkdruk Wegwijzer is een participatieve aanpak in 5 stappen om samen met medewerkers knelpunten te identificeren, passende maatregelen te implementeren en de effecten te evalueren. Tenslotte bespraken deelnemers de belangrijkste uitdagingen bij het aanpakken van werkdruk.